Формування мистецьких знань підлітка відповідно до їх вікових особливостей та потреб

Автор(и)

  • Роксолана Шпіца Київський університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0002-9354-0641
  • Олена Полатайко Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-2960-7004
  • Вікторія Фізер Мукачівський державний університет

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2019.27.24

Ключові слова:

мистецькі знання, особливості та потреби підліткового віку, мистецька освіта

Анотація

У статті розглядаються питання, пов’язані із впливом вікових особливостей та потреб на формування мистецьких знань підлітка. На їх основі визначено об’єктивні та суб’єктивні чинники, що впливають на засвоєння знань. Визначено їх важливість, яка проявляється під час формування знань учнів на інтегрованому уроці музики.

Біографії авторів

Роксолана Шпіца, Київський університет імені Бориса Грінченка

Шпіца Роксолана Ігорівна, кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри початкової освіти Педагогічного інституту, Київський університет імені Бориса Грінченка

Олена Полатайко, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Полатайко Олена Михайлівна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки мистецтва та фортепіанного виконавства, Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова

Вікторія Фізер, Мукачівський державний університет

Фізер Вікторія Семенівна, старший викладач кафедри співу, диригування та музично-теоретичних дисциплін, Мукачівський державний університет

Посилання

Asmolov A.G., Yagodin G.A. Education as an extension of personality development opportunities (from selection diagnostics to developmental diagnostics). Psychology issues. 1992. No. 1. S. 6-13. [in Russian]

Bozhovich L.I. Personality and its formation in the infancy. St. Petersburg. : Peter, 2009. 398 p. [in Russian]

Vygotsky L.S. Collected works: in 6 vols. Vol. 4. Child psychology / ed. Elkonin. Moscow: Pedagogy, 1984. 432 p. [in Russian]

Dolto F. On the teenager’s side / transleted from fr. by A.K. Borisov. Ekaterinburg: Rama Publishing, 2010. 423 p. [in Russian]

Dubrovina I.V. Formation of personality in the transition period from adolescence to adolescence. Moscow: Pedagogy, 1987. 184 p. [in Russian]

Kolesov D.V., Myagkov I.F. Teacher on the psychology and physiology of a teenager. Moscow: Enlightenment, 1986. 80 p. [in Russian]

Kulagina I. Yu. Age psychology (Child development from birth to 17 years): a textbook. 5th ed. Moscow: URAO Publishing House, 1999. 176 p. [in Russian]

Leont’ev A.N. Pedagogical communication. Moscow: Knowledge, 1979. 47 p. [in Russian]

Lysenko L.G. Your safety is in your hands. A school psychologist. All for work. 2015. # 6 (78) June. Special issue. Pp. 24-29. [in Ukrainian]

Marakhovskaya T. Become a true friend to your child, or how to talk to a teenager. Psychologist: Newspaper. 2012. №23 (503), December. Pp. 36-38. [in Ukrainian]

Skubanovskaya N.I., Fyalkovskaya O.T. Computer addiction is a challenge. A school psychologist. All for work: (scientific and methodological journal). 2015. No. 3 (75), March. P.15-19. [in Ukrainian]

Strogal Tatiana. Influence of music of youth subcultures on youth. The space of art therapy: coll. Sciences. Art. / UMO, 2013, Art Therapy Association; editors: Lushin P.V., Chuprikov A.P. and others. Kyiv: Golden Gate, 2013. Issue 1 (13). Pp. 64-75. [in Ukrainian]

Feldstein D.I. Psychology of Adulthood: Structurally-Contentful Characteristics of the Personality Development Process: Selected Works. 2nd ed. Moscow: MPSI, 2004, 672 p. [in Russian]

Cherkashina Yu. N. Pedagogical conditions of formation of interest in music in students of 5-8 grades of a comprehensive school: diss. … Pedagogical Sciences : special. 13.00.01 / Cherkashina Yulia Nikolaevna; Kursk state. Univ. Kursk, 2007. 234 p. [in Russian]

Spitsa R.I. Organizational and methodical model of formation of artistic knowledge of pupils of 7-8 classes in integrated music lessons Theoretical questions of culture, education and upbringing: a collection of scientific works. Kyiv: View. center of KNLU. 2017. № (1). Pp. 133-136. [in Ukrainian]

Spitsa R.I. Formation of Artistic Knowledge of Grades 7-8 Students in Integrated Music Lessons: Diss. ... Ph.D. in Science: 13.00.02 / Spitz Roxolana Igorevna; M.P. Dragomanov National Pedagogical University. Kyiv, 2017. 259 s. [in Ukrainian]

Elkonin D.B. Selected psychological works. Problems of age and pedagogical psychology / Ed. D.I. Feldstein. Moscow: International Pedagogical Academy, 1995. 224 p. [in Russian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-27

Як цитувати

Шпіца, Р., Полатайко, О. і Фізер, В. (2019) «Формування мистецьких знань підлітка відповідно до їх вікових особливостей та потреб», Науковий часопис УДУ імені Михайла Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. [Kyiv, Ukraine], 27, с. 149–154. doi: 10.31392/NPU-nc.series14.2019.27.24.

Номер

Розділ

Розділ 3. Формування художньої компетенції учнівської молоді