Поліфонічна форма музики ХХ століття як тип письма та спосіб мислення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2019.27.22

Ключові слова:

вчитель музичного мистецтва, мікрополіфонія, поліфонія тембрів, ритмічна поліфонія

Анотація

У статті актуалізовано значення поліфонічного принципу створення та осягнення художніх образів для формування поліфонічного мислення майбутнього вчителя музичного мистецтва. Уточнено та висвітлено основні види поліфонічного письма музичних творів ХХ століття як форми поліфонічного мислення. Багатоголосся вважається найвищим рівнем музичної організації, де основною формою, що демонструє взаємодію поліфонії та гармонії на основі імітації, є фуга. Музичне мислення в цій формі виявляється у діалектичному сполученні його протилежностей – горизонтальному та вертикальному за принципом безперервності, єдності та контрасту. Розглянуто новий вид письма музичного тексту на основі ритму та тембру: лінія, крапка, комплекс. На основі сучасних засобів музичного письма (пуантилізм, сонористика, додекафонія, гемітоніка, колаж) виділено способи поліфонічного мислення композиторів ХХ століття : ритмічну поліфонію; поліфонію тембрів; мікрополіфонію; надбагатоголосся. Передбачається, що вивчення та виконання поліфонічних творів композиторів різних епох допоможе у формуванні поліфонічного мислення студентів – майбутніх вчителів музичного мистецтва.

Біографія автора

Чжоу Сіньюй, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Чжоу Сіньюй, аспірант, факультет мистецтв, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

Посилання

1. Duvirak D. Sonorni zasoby muzychnoi vyraznosti v tvorchosti ukrainskykh radianskykh kompozytoriv [Sonorous means of musical expression in the works of Ukrainian Soviet composers]. Ukrainske muzykoznavstvo: (respublikanskyi mizhvidomchyi naukovo-metodychnyi zbirnyk). K. : Muzychna Ukraina, 1988. Vyp. 23. S. 48-54. [in Ukrainian]
2. Zavgorodnyaya G. Polifonicheskie osnovy sovremennogo kompozitorskogo tvorchestva. Analiticheskie ocherki. [Polyphonic basics of contemporary composer creativity. Analytical essays]. Odessa : Astroprint, 2012. 308 s. [in Russian]
3. Zaverukha S. Polifoniia u strukturi systemy stupenevoi pidhotovky vchytelia muzyky, etyky i estetyky: posibnyk. [Polyphony in the structure of the system of step training of the music, ethics and esthetics teacher]. Khmelnyts. humanitar.-ped. akad. Khmelnytskyi : Zakolodnyi M. I., 2014. 243 s. [in Ukrainian]
4. Lobanova M. Muzykalnyy stil i zhanr: istoriya i sovremennost [Musical style and genre: History and modernity]. Serіya: Pismena vremeni. M: Tsentr gumanitarnykh initsiativ, 2015. 208 s. [in Russian]
5. Poberezhna H., Shcherytsia, T. Zahalna teoriia muzyky [General musical theory]: pidruchnyk. K. : Vyshcha shk., 2004. 303 s. [in Ukrainian]
6. Polataiko O., Xiao Li. Dialektychnyi aspekt formuvannia polifonichnoho myslennia studentiv-muzykantiv pedahohichnoho profiliu [Dialectical aspects of the formation of polyphonic thinking of students-musicians pedagogical]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P.Dragomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity: Zb. Nauk. Prats. K. : 2016. Vyp. 20 (25). S. 28-34. [in Ukrainian]
7. Skrebkov S. Teoriya imitatsionnoy polifonii [Theory of Imitation Polyphony]. Kiev : Muz. Ukraina, 1983. 144 s. [in Russian]
8. Snitkova I. Spetsifika "polifonicheskoy" struktury sverkhmnogogolosiya [The specificity of the "polyphonic" structure over polyphony]. Sovremennoe iskusstvo muzykalnoy kompozitsii: Sb. tr. GMPI im. Gnesinykh. Vyp.79. M., 1985. S.51-67. [in Russian]
9. Sposobin, I. V. Muzykalnaya forma [Musical form] : uchebnik obshch. kursa analiza. M. : Muzyka, 2007. 398 s. [in Russian].
10. Siuta B. Problemy orhanizatsii khudozhnoi tsilisnosti v ukrainskii muzytsi druhoi polovyny XX stolittia [Problems of organization of artistic integrity in Ukrainian music of the second half of XX century]. K. : NAN Ukrainy IMFE im. M. T. Rylskoho, 2004. 118 s. [in Ukrainian]
11. Xiao Li. Fenomen polifonichnoho myslennia v suchasnii muzytsi [The phenomenon of polyphonic thinking in contemporary music]. Pedahohichna maisternist yak systema profesiinykh i mystetskykh kompetentnostei: zb.materialiv XIII Mizhnar. Pedahohichno-mystetskykh chytan pamiati prof. O.P.Rudnytskoi / [holov.red.H.I.Sotska]. Vyp. 7 (11). K. : Talkom, 2016. S.272-276. [in Ukrainian]
12. Kholopova V. Voprosy ritma v tvorchestve kompozitorov 20 veka [The problem of rhythm in the work of the twentieth century composers]. Muzyka, 2003. 304 s. [in Russian]
13. Kholopova V.Faktura. M.: Muzyka, 1979. 87 s. [in Russian]
14. Yuzhak K. O prirode i spetsifike polifonicheskogo myshleniya [About the nature and specifics of polyphonic thinking]. Polifoniya. Sbornik statey. Sost. i red. K.Yuzhak. M. : Muzyka, 1975. S.6-62. [in Russian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-27

Як цитувати

Чжоу, С. (2019). Поліфонічна форма музики ХХ століття як тип письма та спосіб мислення. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти, 27, 136–142. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series14.2019.27.22

Номер

Розділ

Розділ 2. Професійна підготовка майбутнього вчителя мистецьких дисциплін