ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ РОЗВИТКУ МИСЛЕННЄВИХ ОПЕРАЦІЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • Людмила Лупійко Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-2060-6136
  • Ольга Закаблуковська Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2022.19(64).02

Ключові слова:

пізнавальний процес, мислення, мисленнєві операції, аналіз, синтез, порівняння, абстрагування, узагальнення, класифікація, систематизація, когнітивний розвиток, молодший шкільний вік.

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз досліджень зарубіжних та вітчизняних вчених щодо розвитку мислення та мисленнєвих операцій, а також зосереджено увагу на особливостях їх формування в особистості. На сьогоднішній день існує багато досліджень зазначеного процесу, його видів, форм та операцій. Але важливо усвідомлювати, що соціальні, економічні, політичні чи культурні зміни у суспільстві передбачають зміни у формуванні та розвитку особистості, у активності її пізнавальних процесів, а, отже, постає необхідність їх теоретичного вивчення та емпіричного дослідження. У статті презентовано огляд сучасних досліджень процесу мислення та особливостей його розвитку у молодших школярів. Зосереджено увагу на особливостях розвитку їх мисленнєвих операцій, які відіграють важливу роль в інтелектуальній діяльності учнів. Разом з тим, обґрунтовано важливість та необхідність розвитку пізнавальних процесів сучасних молодших школярів. Учні молодшого шкільного віку вчаться аналізувати інформацію, знаходити серед різних частин і властивостей предметів головне. Поступово аналіз пов’язується з синтезом, таким чином, підвищується рівень аналітико-синтетичної діяльності, що означає поступове заглиблення в суть предмета або явища, вивчення усіх його сторін та властивостей і об’єднання їх для подальшого пізнання. Також важливим компонентом мислительної діяльності учнів є абстрагування, яке пов’язане з узагальненням і формуванням понять. У процесі навчальної діяльності поступово вдосконалюються способи узагальнення та змінюються його результати. Завдяки класифікації учні вчаться здійснювати пошук спільних чи істотних ознак для певної групи. Поступово буде розвиватися вміння систематизувати та об’єднувати предмети чи об’єкти у групи. Зазначено, що розвиток мисленнєвих операцій сприяє розвитку інтелектуальної активності школярів, продуктивній навчальній діяльності, а також позитивному загальному розвитку. Також наголошено, що розвивати мислення потрібно з молодшого віку, оскільки саме в цьому віці зростає роль мислення у діяльності молодших школярів, змінюються його різновиди та основні властивості.

Література

  1. Латиш, Н.М. (2019). Психологічні аспекти становлення творчого мислення учнів молодшого шкільного віку. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, ХІІ(26), 148–157.
  2. Лисянська, Т.М. (2013). Психологічне забезпечення розвитку когнітивних процесів учнів молодшого шкільного віку. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки, 41(65), 142–150. Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/22815/Lysianska.pdf?sequence=1
  3. Лисянська, Т.М. (2014). Функції та структура знань у спрямованому мисленні. Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету : збірник наукових праць звітно-наукової конференції викладачів університету за 2013 рік (4-6 лютого 2014 року). Укл. Г.І. Волинка, О.В. Уваркіна, О.П. Ємельянова, c. 143–145. Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/6906/Lisyanska.pdf?sequence=1
  4. Моляко, В.О. (2011). Психологічне дослідження творчих перцептивних процесів на різних вікових рівнях. Інший. Кіровоград : Імекс-ЛТД.
  5. Третяк, Т.М. (2017).Психологічні особливості мисленнєвої діяльності школярів. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології імені
    Г.С. Костюка НАПН України, ХІІ
    (23), 312–323.
  6. Dejonkhir, P.J., Kir, K.V., & Mestdag, N (2010). Training the Scientific Thinking Circle in Pre- and Primary School Children. The Journal of Educational Research, 103(1), 1–16. https://doi.org/10.1080/00220670903228595
  7. Klisene, I., Paskovske, A., Chizauskas, G., Augustine, A., Simonaitiene, B., & Kubilyunas,
    (2022). The Impact of Achievements in Mathematics on Cognitive Ability in Primary School.  Brain Sciences, 12(6), 1–17. https://doi.org/10.3390/brainsci12060736
  8. Piaget, (2015). Language and thought of the child. New York : The humanities press Inc. Режим доступу: https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.188629
  9. Piaget, J. (2020). The origins of intelligence in children. New York : International Universities Press, Inc. Режим доступу: https://archive.org/details/originsofintelli0000jean_y5x4
  10. Parker, R., Thomsen, S., & Berry, E. (2022). Learning Through Play at School – A Framework for Policy and Practice. Frontiers in Education. Sec. Teacher Education, 7, 1–12. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.751801
  11. Petrignha, L., Thomas,, Rizzo, F., & Bellafiore, M. (2022). Does Learning Through Movement Improve Academic Performance in Primary Schoolchildren? A Systematic Review. Frontiers in Education. Sec. Children and Health, 10, 1–13. https://doi.org/10.3389/fped.2022.841582
  12. Reunamo, V., & Ruokonen, I. (2022). Children’s creative thinking abilities and social orientations in Finnish early childhood education and care. Early Child Development and Care, 192(6), 872–886. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1813122

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-30